Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen 2015 „7 Places, 7 Precarious Fields“, 6. Fotofestival Mannheim Ludwigshafen Heidelberg
Henrik Spohler was born in Bremen in 1965. He studied at the Folkwang School / University in Essen, and has worked as a freelance photographer since 1992. He has received many awards for his works, which are also included in public and private collections at home and abroad. His photographs have been published in five monographs and in anthologies. After a guest-professorship at the Hochschule für Gestaltung in Karlsruhe from 2007 to 2008, Henrik Spohler has been a professor since 2009 at the Hochschule fur Technik und Wirtschaft (University of Applied Sciences) in Berlin teaching in the study programme Communication Design. He lives with his family in Hamburg.
Solo Exhibitions
- „In Between“ Galerie Fotografic, Prague
- „Parc du Doubs“, Musée des beaux-arts le Locle, Switzerland
- „In Between“, Galerie Hartmannprojects, Stuttgart
- „In Between“, Galerie Robert Morat, Berlin
- „When Millennium Begins“, Barlach Halle K, Triennale der Photographie, Hamburg
- „Henrik Spohler“ Palais für aktuelle Kunst, Glückstadt
- „The Third Day“ Galerie Robert Morat, Hamburg
- „The Third Day“ Alfred Ehrhardt Stiftung, Berlin
- „Global Soul“ Galerie Robert Morat, Hamburg
- „0/1 Dataflow“ Galerie Stamach, Krakau
- „0/1 Dataflow“ Museum für Kommunikation, Frankfurt
- „0/1 Orte des Datenflusses“ Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg
- „Transformationen“ The Photographers` Gallery, London
- „Transformationen“ Museum für Arbeit und Technik, Mannheim
Group Shows
- “40 Jahre Laif. 40 Positionen dokumentarischer Fotografie”, Stadthaus Ulm
- „Civilization“, Vivere, Sopravivere, Buon Vivere. Musei San Domenico, Forlì, Italien
- “Die Zerstörung des Labors zu Gunsten des Experiments”, Design Zentrum
Hamburg, Triennale der Photographie Hamburg 2022.
“The Mast Collection. A Visual Alphabet on Industry” Mast, Bologna
“40 Jahre Laif”, MAKK Museum für angewandte Kunst Köln
“Mit Zittern und Staunen”, Architekturgalerie am Weißenhof, Stuttgart - „Civilization“, The Way We Live Now, Mucem, Marseille
“Modern Times, Industrial Themes in Painting and Photography”,
Bucerius Kunst Forum, Hamburg - “From A to B”, Museum Morsbroich, Leverkusen
- “21.lettres.a.la.photographie@gmx.de”, Museum Folkwang, Essen
„The Third Day“ Photo Triennale Worpswede, Große Kunstschau Worpswede
„Civilization“, The Way We Live Now, Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki, New Zeeland - “Some Stories About Goods” Pingyao International Photography Festival
„Hypothesis“ Fotofestival Lodz
„Civilization“, The Way We Live Now, National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia
„Civilization“, The Way We Live Now, Ullens Center for Contemporary Art, Beijing, China - „Civilization“, The Way We Live Now,
National Museum of Modern and Contemporary Art in Seoul, South Korea
„The Third Day“ (Außenrauminstallation) Schlossgarten Clervaux – Cité de l‘image Luxemburg
„Sightseeing the Real“ Off-Triennale (Triennale der Photographie Hamburg)
„Images from the Mast Foundation’s Collection“ MAST, Bologna - „Chinafrika“ Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig
“The power of images – MAST Collection“ Bologna - „In Between“, „The Third Day“: Fotoistanbul, Istanbul
- „Data Rush“ Noorderlicht Photofestival, Groningen
„Industrial Worlds“, MAST, Bologna
„7 Orte, 7 prekäre Felder“, 6. Fotofestival MLH, Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen
„Industry, Now“ MAST, Bologna
„Under Surveillance“ Ricus Aschermann Galerie für Fotografie, Hannover - „The Third Day“, Photoville, New York
„Human Capital in Industry“, MAST, Bologna - „Biennale Foto/Industria“ MAST, Bologna
„Der zweite Blick“ Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt/Main - „Fetisch Auto. Ich fahre, also bin ich.“ Museum Tinguely, Basel
- „Arbeit/Labour“ Fotomuseum Winterthur
- Fotofestival Da Li, China
- „Real Photography Award“ Fotomuseum Rotterdam
- „Mythos St. Pauli“ Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg
„Trade“ Nederlands Foto Instituut, Rotterdam, Netherlands - „Trade“, Fotomuseum Winterthur, Switzerland
„Visionen in der Architektur“ Kunst- und Ausstellungshalle der BRD, Bonn
Internationale Fototage , Bildforum Herten - „Bilder der Großstadt“ Altonaer Museum, Trienale der Photographie, Hamburg
- „Architektur schwarzweiß“ Kunst- und Ausstellungshalle der BRD, Bonn
„Architektur schwarzweiß“ Kunst- Galerie Aedes, Berlin - „Personas Expuestas“ Goethe Institut Caracas, Venezuela
Photographs in collections (selection)
Fotomuseum Winterthur
Sammlung F.C. Gundlach, Hamburg
Vontobel Art Collection, Zurich
Fotografische Sammlung, Museum Folkwang, Essen
Foundazione MAST, Bologna
Museum für Kommunikation, Frankfurt a.M.
Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg
Europeana Collections, Brussels
Musée des beaux-arts le Locle, Switzerland
Grants, awards
- Stiftung VG-Bildkunst, grant
- Stiftung VG-Bildkunst, grant
- Prix Pictet, London, nomination
- Stiftung VG-Bildkunst, grant
- Real Photography Award, Amsterdam, nomination
- Europäscher Preis für Architekturfotografie, honorable mention
Stiftung VG-Bildkunst, grant - Europäscher Preis für Architekturfotografie honorable mention
- Europäischer Preis für Architekturfotografie, honorable mention
- Nachwuchs-Förderpreis, Bund Freischaffender Foto-Designer (BFF)
- Reinhart-Wolf-Preis, honorable mention
Monographs
- “Flatlands”
Text: Gerbrand Bakker
Hartmann Books, 2023, Stuttgart
ISBN 978-3-96070-093-7 - „Hypothesis“
Text: Urs Stahel
Hartmann Books, 2020, Stuttgart
ISBN 978-3-96070-040-1 - „In Between“
Text: Thomas Assheuer
Hartmann Books, 2017, Stuttgart
ISBN 978-3-96070-004-3 - „The Third Day“
Texte: Christiane Stahl, Friedemann Schmoll
HatjeCantz, 2013, Ostfildern
ISBN 978-3-7757-3610-7 - „Global Soul“
Text: Christof Siemes
Peperoni Books, 2008, Berlin
ISBN 978-3-9809677-9-2 - „0/1 Dataflow“
Text: Hubertus von Amelunxen
Edition Braus, Heidelberg
ISBN 978-3-9809677-9-2
Publications, anthologies
- “Flora Photographica”,
The Flower in Contemporary Photography
Editors: William A. Ewing, Danaé Panchaud
Publisher: Thames and Hudson, London, 2022
ISBN 978-0-500-02458-4 - “Triennale Guide Currency”
Triennale der Photographie Hamburg 2022
Publisher: Hatje Cantz
ISBN: 978-3-7757-5309-8 - “Moderne Zeiten, Industrie im Blick von Malerei und Kunst”
Editors: Kathrin Baumstark, Andreas Hoffmann, Ulrich Pohlmann
Publisher: Hirmer Verlag München
ISBN: 978-3-7774-3799-6 - From A to B
Editors: Fritz Emslander und Heide Häusler
Publisher: Kettler, Dortmund
ISBN 978-3-86206-857-9 - „Masterworks of industrial photography“ Exhibitions 2018
MAST Foundation,
Publisher: Mast.Electa, Bologna - „Masterworks of industrial photography“ Exhibitions 2017
MAST Foundation,
Publisher: Mast.Electa, Bologna - „Civilization, The Way We Live Now“
Thames and Hudson, William A. Ewing and Holly Roussell
ISBN: 9780500021705
„Out of Office“
Museum der Arbeit, Hamburg,
Bucerius Lab der ZEIT-Stiftung
ISBN: 978-3-947178-05-6 - „Manmade“ Contemporary Art,
about the relationship between mankind and earth.
Editors: Mathieu de Meyer, Tim Joye, Benoit Stubbe
Hannibal Publishing, Veurne, Belgien
ISBN 978-94-9208-163 6 - „Data Rush“
Photography Foundation Noorderlicht
Publisher: Stichting Aurora Borealis, Groningen
ISBN 978-90-76703-61-9 - „7 Orte, 7 Prekäre Felder“
Editor: Urs Stahel
Publisher: Kehrer Verlag, Heidelberg
ISBN 978-3-86828-640-3 - „Masterworks of industrial photography“ Exhibitions 2015
MAST Foundation
Publisher: Mast.Electa, Bologna - „Masterworks of industrial photography“ Exhibitions 2013-2014
MAST Foundation
Publisher: Mast.Electa, Bologna - „Bio-Art“, Altered Realities
Editor: William Myers
Thames and Hudson, London
ISBN 978-0-500-23932-2 - „Deutschland im Fotobuch“
Editors: Heiting, Wiegand
Publisher: Steidl, Göttingen
ISBN 978-3-86930-259-2 - „Fetisch Auto“
Museum Tinguely, Basel
Publisher: Kehrer-Verlag, Heidelberg
ISBN 978-3-86828-213-9 - „Trade“ Waren, Wege und Werte im Welthandel heute
Fotomuseum Winterthur.
Editors: Thomas Seelig, Urs Stahel, Martin Jaeggi
Publisher: Scalo, Zürich
ISBN 3-908247-53-5